Site icon Artbuk

stacja ekstrawagancja

Uwaga! Pociąg kolei Luksus do stacji Ekstrawagancja stoi na torze 1 przy peronie Design. Wsiadających uprasza się o zachowanie nienagannych manier i przygotowanie grubych portfeli!

Eleganckie pociągi, których wnętrza przypominają najlepsze hotele. Znamy je ze starych fotografii i filmów kostiumowych o belle époque czy dwudziestoleciu międzywojennym. W przedziałach wykończonych drogim drewnem i najlepszej jakości tkaninami podróżowali przedstawiciele najzamożniejszych rodzin. Trwającą kilka dni trasę wypełniały wieczorki towarzyskie, wykwintne kolacje i przyjęcia. Najsłynniejszym z nich był oczywiście Orient Express, kursujący od 1883 roku z Paryża do Konstantynopola (obecnie Stambuł). Luksusowy skład był nawet tłem jednego z najciekawszych kryminałów Agathy Christie. 

Z bogiem czasu, po wydarzeniach XX wieku, przepełnione bogactwem pociągi stały się czymś zanadto ekstrawaganckim i oderwanym od powojennej rzeczywistości. Zamożni przesiedli się na inne środki – eleganckie samochody i samoloty. Koleje zaś miały być wygodnym i szybkim transportem, dostępnym dla każdego. A dziś pierwsze klasy nowoczesnych pociągów to najczęściej minimalistyczny, jasny wystrój, wi-fi i – chwała im za to – wygodne fotele z możliwością ładowania telefonu czy laptopa. 

Ale że moda lubi zataczać koło, a wysublimowane wykończenia i dobry design znów są w cenie, do łask wracają ociekające luksusem pociągi. Ludzie dziś coraz bardziej niż odpoczynku na pięknej plaży poszukują oryginalnej przygody, a czy jest coś bardziej wyjątkowego niż podróż przez cały kontynent i to w wersji premium? Oczywiście nie jest to wycieczka dla każdego. Sześciodniowa podróż współczesnym odpowiednikiem Orient Expressu, Venice Simplon-Orient-Express należącym do firmy Belmond, kosztuje od 15 do 50 tysięcy funtów, w zależności od standardu kabiny. 

Ekskluzywnych pociągów, oferujących kolację w jednej z restauracji czy relaks w wagonie-SPA, jest znacznie więcej. Wyjątkowe wnętrza i najlepsza obsługa to jednak dodatek, do malowniczych tras przecinających najpiękniejsze regiony świata. Przykładowo, w luksusową, trzydniową podróż w głąb Andów zabierze nas Andean Explorer, który łączy w sobie nowoczesny design, egzotyczny klimat i liczne udogodnienia. Na dwutygodniową wyprawę po Afryce i jej najpiękniejszych miejscach wyruszyć można natomiast Revos Rail, porównywanym do pięciogwiazdkowego hotelu na torach. Koszt tego drugiego? Jedyne 16,5 tysięcy USD. 

I jak? Spakowani i gotowi na przygodę życia? Jeśli jednak nie macie czasu lub ochoty na luksusową podróż sunącym przez świat pociągiem, polecamy adaptację Morderstwa w Orient Expressie z 2017 roku. Zawsze coś i przynajmniej nie trzeba czekać na peronie!

  • Venice Simplon-Orient-Express - Europa
    Luksusowy pociąg kursuje na kilku trasach pomiędzy stolicami Europy. Najdłuższa z nich to Paryż - Stambuł. 91 przedziałów w trzech standardach, pomieścić może do 117 pasażerów. W trakcie podróży goście korzystać mogą z usług trzech wagonów restauracyjnych, dwóch barów oraz butiku. Wnętrza, które nawiązują do słynnego pierwowzoru wykonane zostały przez sztab wybitnych rzemieślników z najwyższej jakości materiałów.
  • Andean Explorer - Peru
    Pierwszy luksusowy pociąg kursujący po Ameryce Południowej podlega firmie Belmond. W wystroju wnętrz postawiono na naturalne materiały jak drewno czy skóra oraz lokalne wzory. 24 wygodne kabiny sypialne z przestronnymi jak na pociągowe warunki łazienkami pomieścić mogą do 48 gości. Na podróżujących czeka pełen pakiet atrakcji: dwa wagony restauracyjne, kawiarnia, wagon widokowy, biblioteka, butik i SPA.
  • El Transcantábrico Gran Lujo - Hiszpania
    Ten luksusowy skład zabiera swoich gości nie tylko w podróż w czasie, do lat 20. XX wieku, ale i wyjątkową wyprawę w głąb kultury i kuchni hiszpańskiej. A wszystko to w kameralnym gronie 28 pasażerów.
  • Royal Scotsman - Szkocja
    Kwintesencja szkockiego stylu w najlepszym wydaniu. Elegancja daleka od przepychu przywodzi na myśl stare filmy z Agentem 007 w roli głównej. Maksymalnie 40 gości korzystać może z dwóch wagonów restauracyjnych, baru, biblioteki oraz SPA. Skład podlega firmie Belmond.
  • Rocky Mountaineer - Kanada
    Elegancki i nowoczesny pociąg to gratka dla miłośników niecodziennych przeżyć. W przeszklonych, widokowych wagonach podziwiać można najpiękniejsze zakątki kanadyjskich Parków Narodowych. Podróżujący mają do wyboru wagon jedno lub dwu poziomowy (w zależności od wybranego standardu). Rocky Mountaineer podróżuje jedynie w dzień, zaś noclegi realizowane są w hotelach stacjonarnych.
  • Revos Rail - Afryka
    Eleganckie wnętrza to połączenie stylu wiktoriańskiego i nowoczesnych udogodnień. Przewoźnik oferuje kilka tras, trwających od 2 do 14 dni - najdłuższa z nich wiedzie z RPA do Tanzanii. Na pokładzie podróżować może maksymalnie 72 gości, dla których przygotowano dwa wagony restauracyjne i jeden barowy.

Exit mobile version