Subscribe elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae eleifend ac, enim. Aenean vulputate eleifend tellus.

[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]

Subscribe elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae eleifend ac, enim. Aenean vulputate eleifend tellus.

[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]

Blog

sprzedane!

Jak to zwykle bywa, początek roku to czas na podsumowanie poprzedniego. Jaki był 2022? Biorąc pod uwagę światowe wydarzenia – wojnę, kolejne fale epidemii i szalejącą inflację – najchętniej zatrzasnęłybyśmy za nim drzwi na siedem spustów, a klucz wyrzuciły na dno oceanu. 

Globalne kryzysy zdają się jednak omijać szerokim łukiem rynek sztuki. W 2022 na aukcjach pojawiały się prawdziwe perełki, które osiągały niebotyczne kwoty. Nie od dziś przecież wiadomo, że kolekcjonowanie sztuki to luksusowa zabawa dla ludzi o grubym portfelu, mocnych nerach i (najczęściej) dobrym guście. Powiedzieć, że w 2022 roku na aukcjach sztuki wydano krocie, to jakby nie powiedzieć nic. 

Zatem co i za ile? Poniżej przedstawiamy pięć obiektów, które poszły pod młotki światowych aukcjonerów i osiągnęły najwyższe sumy, obrazując aktualne trendy kolekcjonerskie. Na liście pojawiają się najsłynniejsze nazwiska i jak sami zobaczycie, prym wiedzie nurt postimpresjonistyczny. 

Najniższe miejsce na liście zajmuje dzieło „Macierzyństwo II” z 1899 roku, pędzla Paula Gauguina. Uderzająca paletą barw scena przedstawia trzy młode mieszkanki Tahiti, w codziennej sytuacji.  Wyspa, która na wiele lat stało się domem francuskiego malarza, była dla niego jedną z największych inspiracji. Egzotyczna tematyka i charakterystycznie płasko kładziona farba sprawiają, że Gaugin jest artystą cenionym na rynku sztyki. Obraz wylicytowano w ramach aukcji Domu Aukcyjnego Christie’s za 105,7 mln $. 

Oczko wyżej uplasował się obraz „Sad z Cyprysami” namalowany przez Vincenta van Gogha w 1888 roku. Dzieło nie należy do tych najbardziej rozpoznawalnych w dorobku artysty – punktowe kładzenie farby oraz delikatna kolorystyka wyróżniają je na tle innych i ujawniają silne inspiracje sztuką starszego pokolenia impresjonistów. Obiekt również sprzedano w ramach aukcji Christie’s osiągając cenę 117,2 mln $. 

Miejsce trzecie to „Góra Sainte-Victorie” z lat 1888-1890 autorstwa Paula Cezanne, kolejnego postimpresjonisty w naszym zestawieniu. Cezanne nie kształcił się w akademiach czy pod okiem wielkich twórców, był bowiem samoukiem. Podobnie jak w przypadku obrazu van Gogha, dzieło utrzymane zostało w pastelowych barwach, jednak sposób kładzenia farby wyraża znacznie większą dynamikę. Widok na aukcji Christie’s nabyto za 137,8 mln $. 

Przedostatni obiekt w dzisiejszym zestawieniu to subtelne przedstawienie pracowni artysty. „Modelki” pędzla Georga Seurata z 1888 roku przedstawia trzy kobiety pozujące malarzowi do aktu, w tle widać natomiast najbardziej znane dzieło Seurata „Niedzielne popołudnie na wyspie Grandę Jatte”. Można powiedzieć, iż nabywca zgarnął dwa w cenie jednego! Dzieło wykonane w technice pointylizmu, w której obraz budowano nanosząc na płótno pojedyncze punkty farby wylicytowano w Christie’s za 149,2 mln $. 

Wisienka na torcie – praca znana chyba wszystkim, niezależnie czy są czy nie miłośnikami sztuki. „Shot Sage Blue Marilyn” Andy’ego Warhola z 1964 roku to kwintesencja pop-artu. Barwne przedstawienie Marilyn Monroe sprzedano w Christie’s za 195 mln $ plasując dzieło na podium najdroższych dzieł 2022 roku, ale także najdroższych dzieł dwudziestowiecznych. Co ciekawe, całość wylicytowanej kwoty przekazano na cele charytatywne. 

Choć w ubiegłym roku, na aukcjach sztuki padły zapierające dech kwoty, wybory nabywców nie były oryginalne. Gauguin, van Gogh czy Warhol to nazwiska, które przeplatają się na aukcjach od lat. 

Z niecierpliwością czekamy zatem na to, co przyniesie nam 2023!

  • Paul Gauguin, Macierzyństwo II, 1899